Hopp til innhold
125 år

Kompetansemål

Her kan du lese mer om hvilket faglig utbytte elevene får gjennom rollespillet M:AKT

Rollespillet oppfyller følgende kompetansemål for VGS:

Seksualitet er ikke nevnt når formålet med noen av fagene beskrives. kjønn og kjærlighet er riktignok indirekte tematisert i enkelte av formålene. i de konkrete kompetansemålene omtales seksualitet eksplisitt re steder: To ganger i naturfag (7. og 10. trinn) og to ganger i samfunnsfag (7. og 10. trinn).

De to kompetansemålene på
7. trinn omhandler «variasjon i seksuell orientering», det tredje fra samfunnsfag på 10. trinn handler om kulturelle normer, mens det siste er det eneste kompetanse- målet som handler om seksualitet mer generelt. Her heter det at elevene skal kunne «drøfte problem- stillinger knyttet til seksualitet, ulik seksuell orientering, prevensjon, abort og seksuelt overførbare infeksjoner» (naturfag, 10. trinn).
I tillegg nevnes hetero li og homo li i Rle som eksempel på temaer som skal knyttes til etiske spørs- mål (10. trinn).

 

Politikk og menneskerettigheter: 

  • gjøre rede for sammenhenger mellom menneskerettigheter, likestilling og fysisk integritet
  • diskutere hva menneskerettigheter innebærer som juridiske og etiske normer i hverdagslivet

Kommunikasjon og kultur: 

  • drøfte eksempler på ulike utfordringer ved tverrkulturell kommunikasjon

Få nyheter og eksklusive tilbud

Du kan sikre deg billetter tidlig, få varsel om nye forestillinger, bli invitert til arrangementer og motta eksklusive tilbud

Laster...