Hopp til innhold
125 år
Collage med fem personer på rosa bakgrunn og fargerike elementer

Studiemateriell Et dukkehjem

Sammenlign nytt og gammelt manus, skriv en anmeldelse, ta vår Kahoot og finn ut hva som skjedde etter at Nora gikk. Her finner du inspirasjon og oppgaver til bruk i klasserommet.

Nationaltheatrets studiemateriell for Et dukkehjem forholder seg til skolens læreplaner, oppgaver og øvelser viser til Fagfornyelsens overordnede del, samt kompetansemål og vurdering for 10.trinn og for videregående opplæring. Les mer nederst på siden.

Karakterer_Dukkehjem.jpg

Handlingresymé

Nora og Torvald Helmer er lykkelig gift med tre små barn i et stort hus. Torvald skal til og med forfremmes til en bedre stilling på jobb. Det er snart jul, og Nora ordner og fikser gaver og juleklær. Hun får penger av Torvald, men disse bruker hun ikke, hun sparer nemlig opp til noe i all hemmelighet.

Ekteparet får plutselig besøk av en gammel venninne, Kristine Linde, som er blitt enke og trenger jobb. Det ordner Nora; hun får Torvald til å tilby Kristine en stilling i banken. Men hun vet ikke at dette er Krogstad sin stilling, og at han vil miste jobben.

Det viser seg at det er Krogstad som får alle pengene Nora kan avse. Hun betaler nemlig tilbake på et hemmelig lån hun fikk av Krogstad for lenge siden, da Torvald var veldig syk og trengte behandling i Italia. Nora forfalsket farens underskrift som garanti for lånet, og ingen vet at hun gjorde dette. 

Men Krogstad har forstått hvordan det henger sammen, og nå truer han Nora med å fortelle om denne ulovlige underskriften, hvis han ikke får jobben tilbake. Han sier han vil skrive om alt i en e-post han sender til Torvald samme kveld som det er julefest.

I mellomtiden har Krogstad og Kristine funnet hverandre, han blir fylt med ømhet og trekker tilbake trusselen. Men da er det for sent. Nora vet at hun må fortelle sannheten. Hun danser danse macabre – dødsdansen – på julefesten, før de går hjem, og Torvald sjekker e-posten. Der ligger det to mail; en fra den gode vennen deres Rank, som forteller at han skal dø, og en fra Krogstad.

Torvald leser Krogstads brev og får sjokk. Innerst inne har Nora tenkt at kjærligheten mellom dem er sterkere, og at nå er det hans tur til å redde henne. Men i siste akt av skuespillet innser hun at det ikke er tilfelle, hun kjenner seg ikke igjen, hun vet ikke hvem hun er – og hun går. 

Før dere ser forestillingen:

Refleksjonsoppgave

Et dukkehjem av Henrik Ibsen kom ut i 1879 og skapte stor debatt i hjem, på gater og i tidsskrifter om kvinners stilling i samfunnet, om skilsmisse og generelt om forholdet mellom mann og kvinne. Mye har endret seg siden den gang, både politisk, samfunnsmessig og i hjemmet. Likevel blir Et dukkehjem fortsatt hyppig oppført på teatre over hele verden.

  1. Da Et dukkehjem ble oppført i Tyskland på slutten av 1800-tallet, ble det for drøy kost for både skuespillere og publikum. Research og finn ut av hva som skjedde med forestillingen.
  2. Stykket forteller oss om kjærlighet og frigjøring, men hvordan blir dette tolket ulikt i verden? Et dukkehjem er av noen blitt kalt et feministisk kampskrift, både i 1879 og i dag. Research og finn ut av hvordan Et dukkehjem har blitt spilt for eksempel Kina i moderne tid. Se innslaget av Ibsens dramatiske kvinner på NRK, spol til 16:38 for research.
  3. Dvel over tittelen: Et dukkehjem. Hvorfor tror du Ibsen valgte denne tittelen?

Ny og gammel tekst

Nationaltheatret har skrevet om hele stykket til Henrik Ibsen, fra et 1879-talls språk til et moderne språk, slik vi snakker i dag. I tillegg er scenografien moderne og kostymene er klær som vi kunne brukt i dag. Det er ingenting på scenen som minner om Ibsens tid.

  1. Les og sammenlign gammel og ny tekst. Gammel tekst har et bearbeidet språk fra 1879, og ny tekst har et språk fra 2024. Begge manusutdragene fra akt 3 finner du nederst på siden.
    • 
    Hva slår deg umiddelbart som forskjeller mellom disse to tekstene?
    • Hvorfor tror du regissøren bak denne oppsetningen av Et dukkehjem har ønsket et moderne språk?
    • Lag to lister, én som er for moderne scenespråk i Et dukkehjem og én som er kritisk til det. Finn argumenter for hvorfor det er bra med moderne scenespråk og motargumenter for hva man kan gå glipp av i en moderne oversettelse. 

Refleksjonsøvelse: Detektivene del 1

Rett før dere ser forestillingen: Del klassen inn i «detektiv-grupper», som skal undersøke og følge nøye med på hver sin rollekarakter. Fordel alle rollekarakterene: Nora, Torvald, Kristine, Krogstad, Rank. Én gruppe undersøker Nora, en annen undersøker Kristine osv osv.

Når dere ser forestillingen: Følg med på alt og alle, men ha et spesielt øye for din karakter. 

Følg med på: Hvilken utstråling har hen? Endrer den seg? Hvordan oppfører vedkommende seg sammen med de andre karakterene? Endrer dette seg? Hvordan beveger hen seg på scenen? Hvordan er kroppsspråket? Finner dere spor av undertekst?

Etter at dere har sett forestillingen:

Ta kahootene:

Et dukkehjem-kahoot

Henrik Ibsen-kahoot

Refleksjonsøvelse: Detektivene del 2

Oppsummer først i gruppene, deretter for hele klassen hva dere fant ut om rollekarakterene deres i forestillingen.

  1. Hvilken utstråling plukket dere opp? Hva med kroppsspråk, undertekst, samspill med andre karakterer? Når og hvordan endret karakteren seg gjennom stykket? Kom gjerne med begrunnede antakelser og analyser på hvorfor dere opplevde karakterene slik dere gjorde.
  2. Hvorfor tror du at et over hundre år gammelt stykke fortsatt har noe å fortelle oss i Norge i dag?
  3. Saken om at Nora låner penger med falsk underskrift – hvilke juridiske indikasjoner ville det hatt å si for Nora i dag? Hva kunne skjedd om hun ble tatt for dette lovbruddet? Se innslaget av Ibsens dramatiske kvinner på NRK, spol til 05:30 og 09:42 for research.
  4. Tankeeksperiment. Snu om på kjønnene. Hvis Nora var mannen, og Torvald var kona – hvordan ville det sett ut? Hadde det hatt noe å si med tanke på historien, rollene de spiller og hvordan historien slutter?

Dramaøvelsen

Hva skjedde egentlig etter at Et dukkehjem er ferdig, og etter at Nora har gått? Hvilke konsekvenser vil dette få for familien Helmer – for Nora og Torvald, men også for barna? 

Del klassen inn i grupper på fire. Fordel rollene Nora, Torvald, barnet (tenåring). Den fjerde er regissør.

Gruppene skal selv finne på en liten scene. Gruppene velger én av disse tre alternativene:

  1. Sekundene etter døra blir slamret igjen. Snur hun i trappa? Løper han etter? Hører barna hva som skjer?
  2. En time etter Nora har gått. Hvor har hun vært? Går hun tilbake hjem igjen? Møtes de ute? Ringer datteren mammaen sin mens Torvald tyvlytter?
  3. To dager senere. Hvor har Nora sovet? Har hun gitt lyd fra seg? Har barna og Torvald startet leteaksjon? Møtes de tilfeldig i parken?

Lag en felles plan for scenen. Den trenger ikke være lenger enn ett minutt. Replikkene dere sier i scenen kan være improviserte, ord dere bare finner på underveis som dere spiller, men som gjerne også kan øves inn ettersom dere går gjennom scenen flere ganger.

Skriveoppgave: Skriv en teateranmeldelse

  1. Beskriv kort hva forestillingen handler om. Kun tre-fire setninger.
  2. Beskriv bruken og effekten av sceniske virkemidler i forestillingen:
    • Lys (Installasjoner som står på scenen, scenelys i taket, ulike fargefilter.)
    • Lyd og musikk (som et bakteppe gjennom mesteparten av forestillingen.)
    • Scenografi (Finnes det noen symbolikk? Motstand eller hjelpemiddel for skuespillerne?)
    • Spillestil (Realistisk? Stilisert? Henvender man seg til publikum?)
    • Sceneskifter/overganger.
  3. Synes du forestillingen er relevant for dagens samfunn og mennesker? Hvordan/hvorfor, eventuelt hvorfor ikke? Hvilke to-tre temaer mener du forestillingen handler om, og som den vil formidle til publikum som budskap?
  4. Hva sitter du igjen med? Hva fortalte forestillingen deg personlig? 

Se også

Forestilling
Collage med fem skuespillere

Et dukkehjem

Det tidløse og mellommenneskelige løftes frem i Ibsens velkjente skuespill.

Les mer
Collage med fem personer med blå bakgrunn og rosa dekorelementer. Tekst: "Henrik Ibsen Hedda Gabler"

Studiemateriell til Hedda Gabler

Studer karakterene og manusutdrag, test ut dramaøvelsen og anmeld forestillingen – her finner du inspirasjon og oppgaver, slik at du kan bruke teater i skolen. Prøv også vår Kahoot!

Les mer