Sitert intervju Akhtar
For Ayad Akhtar er ikke kunst selvrepresentasjon. Men så konfronterte han egne konfliktfylte følelser om identitet. Det førte til en eksplosjon av kreativitet.
«Jeg skrev Krenket i 2010, og jeg trodde ikke at den slags fornedrende retorikk (som forekommer i stykket, red. anm.) kunne eksistere noe annet sted enn i teatret. Men nå lever vi i en verden der det som skjer på scenen ikke er så kontroversielt.»
Dette har Ayad Akhtar uttalt til The Los Angeles Times om sitt eget skuespill, Krenket (Disgraced). Stykket hadde verdenspremiere i Chicago i 2012 og Broadway-premiere i 2014. Akhtar mottok Pulitzer-prisen for stykket i 2013, en av verdens ti mest prestisjetunge litterære priser.
Avantgardeteater
Ayad Akhtar er født i 1970 og er amerikansk dramatiker, romanforfatter, filmmanusforfatter og skuespiller. Han er født og oppvokst i USA, og foreldrene hans er leger av pakistansk opprinnelse.
Foreldrene håpet sønnen ville følge i deres fotspor, men Akhtar forlot hjembyen Milwaukee i Wisconsin og begynte å studere ved Brown University i 1988. Målet var å bli forfatter. Han ble med i studentteatret, og fikk øynene opp for drama og teater.
Etter studiene jobbet han med den kjente regissøren og teaterteoretikeren Jerzy Grotowski i Italia og fortsatte å arbeide med avantgarderegissøren Andre Gregory i USA. I 2002 var han ferdig utdannet filmregissør ved Columbia University.
Senere har han uttalt hvor ironisk det er at hans bakgrunn er prosessorientert avantgarde-teater, men at han har endt opp med å skrive publikumsorienterte, velskrevne, tradisjonelle skuespill.
Kunsten er ikke navlebeskuende
For Akhtar er ikke kunst selvrepresentasjon. Han mener det er mer interessant å studere andre og verden rundt seg, enn seg selv – og at det først var med denne erkjennelsen at han ble en kunstner.
Rundt 2008 begynte han å konfrontere egne konfliktfylte følelser om egen identitet: «Det var en langsom prosess å forstå hvor mye jeg ønsket å være europeisk, hvor mye jeg ønsket å være hvit, hvor mye jeg ønsket å være noe jeg ikke var. Da jeg begynte å forstå det, hadde jeg nærvær nok til å ikke gjøre noe med det, men bare observere. Jeg så meg metaforisk over skulderen, på det jeg hadde løpt ifra, og det førte til en eksplosjon av kreativitet. Jeg hadde skrevet historier i lang tid, så jeg tror denne inspirasjonen manifesterte seg med håndverket innebygd – fortellinger, karakterer, teksturer, dramatiske situasjoner og omstendigheter», har han uttalt, ifølge Huntington Theatre.
Resultatet av denne prosessen var flere verk som kretset rundt hva det betyr å være muslim i USA. Skuespillene Disgraced, Invisible Hand og The Who & the What ble alle skrevet i løpet av 2010. Også utkastet til romanen American Dervish ble skrevet på denne tiden.
«Som James Baldwin»
The Los Angeles Times’ skribent Jeffrey Fleishman har skrevet at Akhtar er for muslimer i USA omtrent hva James Baldwin var for afroamerikanere: Han undersøker opplevelsene, sviket og håpet blant muslimske innvandrere. Akhtar later ikke, ifølge Fleishman, som om han er stemmen til en mangfoldig gruppe, men han er spenstig og medfølende. Han forstår språkets brennende kraft, både på og utenfor scenen.
Om publikumsreaksjonene på Krenket synes han det er spesielt å oppleve hvor mange publikummere som identifiserer seg med Amir på sine egne premisser, som identifiserer seg med et falskt selv, slik som Amir gjør:
«Et par overlevende fra Holocaust sa at Amirs opplevelse minnet dem om hvordan det var å være jødisk i Sentral-Europa under andre verdenskrig. Det har også vært muslimske publikummere som kjenner seg igjen i Amir, og som har lurt på om han ikke er talerør for mine synspunkter. Det er han selvfølgelig ikke, jeg har prøvd å iscenesette hans egen krig, basert på hans egen fortid», har Akhtar uttalt til Washington Post.
Kilder:
Ayad Akhtar: An American writer av Lisa Timmel, artikkel på nettsiden til The Huntigton Theatre, The Los Angeles Times, The Washinton Post, Wikipedia
Fakta
- Ayad Akhtar er født i 1970 og er amerikansk dramatiker, romanforfatter, filmmanusforfatter og skuespiller.
- Han er medforfatter av filmen The War Within, som han også spilte hovedrollen i. I 2011 spilte han i HBO-filmen Too Big to Fail.
- Akhtar har skrevet flere skuespill og er mest kjent for Krenket (Disgraced), som han mottok Pulitzer-prisen for i 2013. Stykket ble også nominert til Tony Award for beste skuespill. I sesongen 2015/2016 var Krenket det mest oppførte skuespillet i USA.
- Akhtar skriver om temaer som kjærlighet, ansvar, innvandring, kultur og identitet.
- Hans roman American Dervish, Begynnelsen på et farvel, er oversatt til norsk og utgitt på CappelenDamm (2012).