Kjærlighetsarbeideren
Nationaltheatrets husdramatiker snakker om det hele tiden, kampen mot diskriminering. Og når hun blir sliten, tenker hun at det er et kjærlighetsarbeid hun holder på med. Og at teater gjør oss alle til rausere mennesker.
Tre kvinner raljerer om det intime, det politiske og det grenseoverskridende i forfatter og dramatiker Camara Lundestad Joofs hyllede og prisvinnende brakdebut på Nationaltheatret.
Er det lov å fuckings hate Beyoncé?
Må raseriet vårt være så jævla sjenerøst at jeg må bruke det til å endre verden?
Pang, pang patriarkatet! Du er død!
Tre kvinner snakker, diskuterer, krangler og hopper inn og ut av situasjoner, karakterer og problemstillinger. De ser ulikt på verden, men verdens blikk på dem oppleves ofte begrensende. Sceneteksten er en ordstrøm av humor, treffende formuleringer, sårbarhet, sinne og intensitet. Det handler om rasisme og seksualitet, lengsler og polarisering – og det evige ansvaret for andres blikk på en selv. Er du alltid pliktig til å stå opp for saken din? Må raseriet ditt alltid være banebrytende og konstruktivt? Eller kan du tillate deg å bare være krenka?
«Innfrir skyhøye forventninger, og vel så det»
De må føde oss eller pule oss for å elske oss av Camara Lundestad Joof
«Camara Lundestad Joof leverer en nyskrevet klassiker. (...) De må føde oss eller pule oss for å elske oss innfrir skyhøye forventninger, og vel så det.»
Subjekt«Et politisk og sosialt kampskrift på vegne av oss alle. Det er også fantastisk godt teater.»
DagsavisenNationaltheatrets husdramatiker snakker om det hele tiden, kampen mot diskriminering. Og når hun blir sliten, tenker hun at det er et kjærlighetsarbeid hun holder på med. Og at teater gjør oss alle til rausere mennesker.
Hvordan kan man sette smidige ord på hverdagsrasisme, diskriminering, seksualitet og kjønn uten å tråkke feil og for å forandre samfunnet til det bedre?
Du kan sikre deg billetter tidlig, få varsel om nye forestillinger, bli invitert til arrangementer og motta eksklusive tilbud