Kjærlighetsarbeideren
Nationaltheatrets husdramatiker snakker om det hele tiden, kampen mot diskriminering. Og når hun blir sliten, tenker hun at det er et kjærlighetsarbeid hun holder på med. Og at teater gjør oss alle til rausere mennesker.
Camara Lundestad Joof om kropp, morskap og hva som går i arv. Om å forakte eget opphav, det å bli kjønnet sitt og ikke orke å ta kampen når man blir kalt hottentott på treningssenteret.
Jeg-et i stykket er gravid. Hun har vært vant til at kroppen hennes har vært et åsted for læring. For hvite kjærester, for besteforeldre, for psykologen. For offentligheten. Når hun endelig har senket guarden for hva konsekvensen kan være av å ha sin egen kropp i et hvitt rom, etter å ha brukt åtte år i terapirommet, blir hun kalt hottentott av en 22-åring med fillers og blond hestehale i garderoben på treningssenteret. Og alt raser.
I gjenfortellingen av hva som har hendt henne mister hun språket, og må begynne å betrakte sin egen kropp i verden på nytt. Der hvor hun før har brukt sin egen kropp som utgangspunkt for å granske strukturer i samfunnet, kjenner hun på en helt ny avmakt. Kroppen hennes er blitt allemannseie på et helt nytt nivå. En kuriositet som alle kan ha en mening om, kommentere og kjenne på. Med ett er hun mer kvinne enn hun er svart. Hva betyr det å plutselig være så kjønnet? Hva innebærer det å bli det man forakter?
Denne gangen handler det faktisk ikke om deg, mamma er skrevet av Camara Lundestad Joof.
Nationaltheatrets husdramatiker snakker om det hele tiden, kampen mot diskriminering. Og når hun blir sliten, tenker hun at det er et kjærlighetsarbeid hun holder på med. Og at teater gjør oss alle til rausere mennesker.
Hvordan kan man sette smidige ord på hverdagsrasisme, diskriminering, seksualitet og kjønn uten å tråkke feil og for å forandre samfunnet til det bedre?
Du kan sikre deg billetter tidlig, få varsel om nye forestillinger, bli invitert til arrangementer og motta eksklusive tilbud.