Haugtussa
Møt outsideren Veslemøy. Gjeterjente, forelsket – og i stand til å se det andre ikke ser.
Hva er kraften i en bunad? I en folkedrakt? I et kostyme? Hva er tanken bak klærne vi velger å kle oss i når vi går på teater? På jobb? På date? Og hva sier disse valgene om oss?
Bunader og folkedrakter forteller historier. Det gjør også Alva Brostens kostymedesign og redesign av bunader i Haugtussa. Vi inviterer til en teatersalong der kostymene og klærne for første gang spiller hovedrollen.
Bunaden er tradisjonelt sett knyttet sterkt opp mot nasjonsbygging og frigjøring. Disse draktene er bærere av identitet, lokal tilhørighet, tradisjoner, historier og til og med politikk. Bunaden kan vekke sterke følelser, stolthet og tilhørighet, men kan også virke fremmedgjørende og ekskluderende. De siste årene har vi sett mer og mer redesign av bunader, folk som ønsker å utfordre tradisjonssøm og designe sin egen drakt for å fortelle sin egen historie.
I Haugtussa er alle karakterene kledd i hvert sitt bunadsinspirerte kostyme, som er med på å illustrere og forsterke stykkets karakterer. Kostymene blir gjennom forestillingen svertet, vrengt og utstyrt med spesielle egenskaper, ja kostymene forteller om Veslemøys dragkamp mellom det onde og gode.