Imperium delendum est
Et knippe sanger, dikt, bekjennelser, forbannelser og en vits ble satt sammen av teatertruppen Lesya Ukrainka etter Russlands invasjon, som en måte å bearbeide den nye virkeligheten i Ukraina på.
Hvilken betydning og slagkraft kan teater ha i et truet sivilsamfunn?
Konflikter og trusler mot et samfunn endrer kunstens vilkår og funksjon. I slike tider kan kunsten og kulturlivet spille en stor rolle i å mobilisere og øke den sivile motstandskraften. Dette kan vi i dag oppleve gjennom aktive kunstnere i Ukraina, som benytter kunstneriske uttrykk som våpen og ytringsform. I hvor stor grad skiller rollen ukrainsk teater spiller i dag seg fra nabolandenes?
Hvilke uttrykk vokser frem? Og på hvilke måter spiller kunsten en rolle for hvordan et samfunn velger å forsvare seg? Hvordan kommer dette til uttrykk i Ukraina i dag? Og hva er bakgrunnen for at noen forfattere blir sett på som mer kontroversielle enn andre i lys av dette? Er det i det hele tatt mulig for oss å forstå debattene som raser om kulturboikott, når vi ikke selv har kjent krigen på kroppen?
Når ukrainske Lesya Ukrainka Lviv Akademiteater gjester Amfiscenen med sin forestilling «Imperium delendum est» 30. september, vil Nationaltheatret i samarbeid med Human Rights House Foundation stille spørsmål ved kunstens rolle i konflikt, gjennom en salong i publikumsfoajeen kvelden før gjestespillet.
Gjestespillet Imperium delendum est støttes av Fritt Ord, EU og Mental Health and Human Rights Info og er endel av Nobels Fredssenters programserie Nobel Peace Talks.
Et knippe sanger, dikt, bekjennelser, forbannelser og en vits ble satt sammen av teatertruppen Lesya Ukrainka etter Russlands invasjon, som en måte å bearbeide den nye virkeligheten i Ukraina på.