Matteuspasjon (DE)
Når regissøren bak suksessen Markens grøde kommer til Oslo med sitt eget kompani er det første gang et tysk teaterhus legger sin egen premiere under Ibsenfestivalen.
Sebastian Hartmann overtar som teatersjef på Leipzigs hovedscene med en åpningsforestilling om det vestlige menneskets forhold til den kristne gud. Nøkkelen til Ibsenfestivalen ligger i Brand, som er ett av tre tekstgrunnlag i dette triptykonet over temaet tro, hvor menneskets lidelseshistorie står i sentrum.
Uten tro finnes det ingen menneskehet. Uten tro finnes det ingen kultur, og det finnes ingen samfunn uten religion. Om vi vil eller ikke er vi alle en del av den samme historien. Kanskje er den moderne tids katastrofer et tegn på at Gud selv er gjenoppstått? Historien om hvordan det opplyste menneske fortapes i sin byrdefulle frihet og sin frykt for ansvar fortelles i hvert fall på mange vis. Den gjenoppståtte guden er en sint gud, en gud som bringer sverd, ikke fred. Vredens Gud, de blodige massakrenes Gud. For det er vi som har forlatt Gud, og ikke han oss.
Føstre del er basert på Ingmar Bergmanns Nattverdsgjestene i ny oversettelse av Renate Bleibtreu. Det er historien om en prest i en liten svensk provinsby som har mistet troen på Gud. Han vil ikke lenger hjelpe når en livstrøtt ber ham om det.
Andre del bygger på Henrik Ibsens Brand, gjendiktet av Christian Morgenstern. Brand leses som historien om et eksistensielt søkende menneske, en som kjemper for livet og som til sist ofrer alt og alle for å leve opp til det eneste, sanne idealet: alt eller ingenting.
Siste del bygges over Matteusevangeliet og teksten i Bachs Matteuspasjon. Det er første gang dette verket tas til scenen. Dessuten flettes tekster av Dostojevski, Kinski og Saramago inn.
Medvirkende: Henrike von Kuik, Anita Vulesica, Franziska Petri, Emma Rönnebeck, Barbara Trommer, Matthias Hummitzsch, Thomas Lawinky, Peter-Rene Lüdicke, Berndt Stübner og Arno Wasck. Regi: Sebastian Hartmann. Scenografi og kostymer: Susanne Münzner. Musikk: Arno Wasck. Dramaturgi og bearbeidelse: Uwe Bautz. Korrektur: Peter-René Lüdicke.