Le Canard Sauvage (FR)
Villanden avslører selve grunnlaget for vår eksistens, mener den franske regissøren og teatersjef for Théâtre National de la Colline, Stéphane Braunschweig.
Da Hjalmar får vite at Hedvig kanskje ikke er hans datter, avskyr han henne og vil ikke ha noe mer med henne å gjøre. Hun tror at dersom hun ofrer det kjæreste hun har, vil han bli glad i henne. Da Hjalmar endelig ombestemmer seg og kommer tilbake, er det for sent.
I Villanden står Ibsens favorittmotsetninger på spill. Idealisten Gregers ønsker å gjenopprette sannheten i Hjalmars verden. Ibsen setter motstanderne med ryggen mot hverandre og får realismen i spillet til å skjelve.
Ifølge regissør og teatersjef ved det franske nasjonalteatret La Colline, Stéphane Braunschweig, avslører Villanden selve grunnlaget for vår normale eksistens – de liv, drømmer eller tanker som vi prøver å opprettholde konstruksjonen med. Som alltid hos Ibsen, er fornektelsen samtidig både livets drivkraft og nøkkelen til ulykke. Mellom fornektelse og klarhet, sannhet og løgn, ligger det utfordrende og vanskelige ved livet, det som får oss til å se og føle. Mellom vårt behov for illusjon og vår higen etter sannhet: Der ligger også nødvendigheten av teater.
Produksjon: Théâtre National de la Colline, Paris
Oversettelse: Éloi Recoing
Regissør og scenograf: Stéphane Braunschweig
Skuespillere: Suzanne Aubert, Christophe Brault, Rodolphe Congé, Claude Duparfait, Luce Mouchel, Charlie Nelson, Thierry Paret, Chloé Réjon og Jean-Marie Winlings
Spilles på fransk, med engelske undertitler.